رسومات خرید طلا از قبل عقد تا بعد عروسی

عروس

یکی از اتفاقات شیرین و مقدس زندگی که همه ما زمانی در آن اتفاق سهیم خواهیم شد؛ ازدواج است. ازدواج نشان دهنده علاقه قلبی دو طرف به یکدیگر بوده و پیوند محکم و ناگسستنی را بین آنها به وجود می آورد. این رسم شایسته ایرانی در هر نقطه از ایران به شکل های متفاوت اجرا می گردد. اما آنچه که جزو مشخصات مشترک ازدواج در همه جای کشور می باشد؛ خرید طلا از قبل عقد تا بعد عروسی است. یعنی تمام خانواده های ایرانی، خود را ملزم به خرید طلا دانسته و این رسم چه در بین خانواده آقا داماد و چه در میان خانواده عروس خانم رایج می باشد. البته بیشترین سهم از آن خانواده داماد است.

در واقع می خواهیم بگوییم بیشترین هزینه خرید طلا بر عهده خانواده داماد بوده و کمترین درصد آن به خانواده عروس اختصاص دارد. حال آنچه که تصمیم به بررسی آن داریم؛ این است که خرید طلا دقیقا در کدام یک از مراحل ازدواج صورت گرفته و در هر مرحله، چه طلاهایی با چه عناوینی خریداری می شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

✴️ خرید طلا در مراسم بله برون :

1️⃣ انگشتر تک نگین یا انگشتر نامزدی

در مراسم بله برون، خانواده آقا داماد در خانه پدری عروس خانم حضور یافته و توافقاتی را با هم انجام می دهند. خانواده داماد ضمن توافقات، هدایایی که از پیش خریداری کرده اند را تحویل خانواده عروس خانم می دهند. یکی از این هدایای ارزشمند طلاست.

بنابراین یکی از رسومات خرید طلا از قبل عقد تا بعد عروسی اختصاص به خرید طلای نامزدی دارد. در این مراسم، انگشتر نشان طلا را هدیه می دهند. این انگشتر طلا حاکی از نامزد شدن نسبتا رسمی عروس و داماد می باشد. معمولا انگشترهایی که به عنوان نشان نامزدی انتخاب می شوند؛ از نوع انگشتر طلا تک نگین می باشند. نام دیگر آن انگشتر تک تاش است.

انگشتر طلا تک نگین بدنه چندضلعی کد R17860

در میان این انگشتر زیبا، نگین گرد یا گاها نگین بیضی یا مربعی خودنمایی می کند. این انگشتر نگین دارای آبکاری های متفاوتی بوده و با آبکاری زرد، سفید و گلدن رز یا رزگلد مشاهده می شود.

هر یک از آنها تلالو خاصی داشته و مطابق با هر سبک و سلیقه می باشند. این انگشتر جذاب نه تنها نشان از آغاز یک فصل نو از زندگی دارد؛ بلکه با ارزش بالای خود، عروس خانم ها را متوجه این موضوع می سازد که ارزش او نزد شریک زندگی آینده اش بالاست!

انگشتر طلا تک نگین رزگلد مربعی کد R2555

✴️✴️ خرید طلا برای مراسم عقد:

2️⃣ انگشتر تک نگین یا انگشتر نامزدی

میرسیم به شیرین ترین مرحله ازدواج یعنی مرحله عقد رسمی. در این مرحله پیوند زناشویی بین دختر و پسر بسته شده و این پیوند تا ابد بین آنها برقرار خواهد بود. اما آنچه که شیرینی این مرحله را دو چندان می سازد؛ خریدهایی است که در آن انجام می گیرد. مثل خرید طلا.

بنابراین دومین خرید طلا از قبل عقد تا بعد عروسی در این مرحله صورت می گیرد. خرید حلقه طلا ازدواج پیش از عقد و با حضور عروس و داماد و خانواده هایشان انجام می شود. آنها با مشورت یکدیگر، حلقه هایی را به عنوان حلقه ست طلا انتخاب می کنند.

حلقه ست طلا سفید نگینی کد R18610

این حلقه مطابق با سلیقه دو طرف بوده و از نظر طرح و شکل شبیه به هم است. بهتر است بگوییم حلقه ست در واقع یک حلقه در دو سایز مختلف می باشد.

البته همه خرید حلقه ست را انجام نمی دهند. برخی از زوجین تمایل دارند تا حلقه هایی متمایز از هم را خریداری کنند. گاهی عروس خانم حلقه ای پر زرق و برق و نگین دار را پسندیده که مناسب برای آقایان نیست.

در عوض آقا داماد هم حلقه ساده را ترجیح می دهد. حلقه ای که دارای مدلی متناسب با سلایق مردانه بوده و ظاهری بسیار ساده اما جذاب دارد و به دستانش می آید.

حلقه ست طلا طرح مربع نگین دار کد SR6501

✴️✴️✴️ هدیه طلا در حین مراسم عقد:

بعد از خرید حلقه طلا ازدواج نوبت می رسد به آیتم بعدی یعنی هدایای عقد که این هدیه هم شامل هدیه طلا عقد بوده و حین جاری شدن خطبه عقد و پس از اتمام آن به عروس و داماد تقدیم می گردد. هدیه ای که در حین خواندن خطبه عقد و پیش از بله گفتن عروس اعطا می شود؛ زیرلفظی نام دارد.

این هدیه می تواند هر نوع طلایی را در برگیرد. از سرویس طلا، انگشتر طلا نگین دار با نگین های زیاد یا انگشتر بدون نگین تا گردنبند طلا، دستبند طلا، النگو طلا، گوشواره طلا و نیم ست طلا.

پس از اتمام خطبه عقد هم باز رسم شیرین اعطای طلا ادامه داشته و هدیه ای به عنوان چشم روشنی به عروس و داماد تقدیم می شود. مادر آقا داماد هدیه ای مثل یک گردنبند طلا یا هر طلا دیگری که خود انتخاب کرده را به نو عروسش هدیه می بخشد.

در این میان مادرزن هم هدیه ای را به آقا داماد تقدیم می کند مثل گردنبند طلا که البته همه خانواده ها این رسم را اجرا نمی کنند. تنها برخی از آنها به این رسم پایبند هستند.

گردنبند طلا طرح تیفانی برگ انجیری کد N19657

✴️✴️✴️✴️ شادباش:

صبر داشته باشید؛ هنوز هدیه دادن طلا در مراسم عقد تمام نشده است! حالا نوبت بستگان و فامیل های نزدیک دو طرف است که هدایای خود را به عنوان شادباش تقدیم نمایند.

معمولا این افراد هدایایی مثل سکه طلا اعم از تمام سکه بهار آزادی، نیم سکه طلا و ربع سکه طلا را هدیه می دهند. البته کسانی که می خواهند هدیه شان متفاوت از دیگران باشد؛ شمش طلا را جایگزین سکه طلا کرده و آن را به عنوان هدیه در نظر می گیرند.

شمش طلا ،بهترین گزینه برای هدیه در این مراسم مقدس به شمار آمده و بزرگترین مزیتش این است که در هر وزن و قیمتی موجود است. بنابراین هرکس با توجه با توان مالی خود می تواند مدلی از آن را انتخاب کرده و هدیه دهد.

مقایسه سکه و شمش

✴️✴️✴️✴️✴️ دوران عقد:

خرید طلا از قبل عقد تا بعد عروسی شامل چند مرحله می شود که این مرحله به دوران عقد اختصاص دارد. دوران عقد یا نامزدی که معمولا بین 1 ماه یا 1 سال طول می کشد؛ در برگیرنده عیدها و مناسبت های مختلف است. معمولا در هر عید و مناسبت خاص، خانواده داماد برای عروس هدایای گوناگون می برند که در این بین، هدیه طلا هم وجود دارد. این هدیه، ارزشمندتر از همه بوده و در عید قربان، فطر، غدیر، عید نوروز باستانی،   4شنبه سوری، روز زن و روز تولد تقدیم می شود.

سرویس طلا طرح نگین مستطیلی کد NS17897

✴️✴️✴️✴️✴️✴️ مراسم عروسی:

آخرین مرحله خرید طلا از قبل عقد تا بعد عروسی اختصاص دارد به مراسم عروسی. البته این خرید پیش از برگزاری مراسم صورت می پذیرد. ناگفته نماند بعضی از خانواده های ایرانی خرید طلا عروسی را پیش از برگزاری مراسم عقد انجام داده و برخی دیگر هم این خرید را پس از عقد و قبل از عروسی انجام می دهند.

در هر حال این موضوع، امری است اختیاری و قاعده و قانون خاصی در این مورد وجود ندارد. معمولا برای مراسم عروسی، خانواده داماد برای تازه عروس خود نیم ست طلا یا سرویس طلا کامل خریداری می کنند.

 

سرویس طلا تراش دار دورنگ کد NS14659

نیم ست طلا شامل یک جفت گوشواره و گردنبند یا گوشواره، گردنبند و انگشتر می گردد. در مقابل سرویس کامل طلا وجود دارد که در آن اقلامی مثل گردنی، گوشواره، دستبند و انگشتر مشاهده می شوند. این سرویس ها یا حاوی نگین بوده که در این حالت دارای درخشش فوق العاده ای هستند. یا بدون نگین بوده و درخشش کمتری داشته؛ اما همچنان جذابیت خود را دارند. همچنین سرویس طلا عروس در آبکاری های مختلف موجود بوده که از آن جمله می توان سرویس طلا با آبکاری زرد، سفید، رزگلد و ترکیبی را نام برد.

البته پس از عروسی هم جریان خرید طلا ادامه داشته و آقا برای خانم در روز تولدش هدیه طلا خریداری کرده و با تقدیم این هدیه به او می فهماند که چقدر دوستش دارد. سالگرد ازدواج، سالگرد آشنایی و روز زن هم از جمله مناسبت هایی هستند که همچنان خرید طلا در آنها جریان دارد.

 

سرویس طلا طرح تراش دار مدل هفتی کد NS2061

با همه این تفاسیر متوجه شدید که خرید طلا از قبل عقد تا بعد عروسی شامل چندین مرحله شده و کسی که بیشترین هدیه طلا را دریافت می کند؛ عروس خانم است. آقایان در این میان سهم کمتری دارند!

برای خرید طلا، مطابق با بودجه و سلیقه تان حتما با پشتیبانی ما در تماس باشید، مشاورین ما از ساعت 9 الی 21 پاسخگوی مستقیم سوالات شما خواهد بود. منتظرتان هستیم. 

ما را از طریق کانال های یوتیوب، پینترست، اینستاگرام و آپارات دنبال کنید و عضوی از مجموعه بزرگ زرطلا شوید. 

✨ وقتشه بدرخشی ✨

admin
ارسال دیدگاه