قیمت طلا امروز، چرا طلا یک دفعه گران شد

عجیب قیمت طلا

شتاب عجیب قیمت طلا

این روزها که بازار ایران در بی ثباتی کامل به سر می برد؛ قیمت کالاهای مختلف، نوسانات شدیدی را پشت سر گذاشته است.

اما یکی از کالاهای ارزشمند که شتاب عجیب و غریبی به خود گرفته، طلاست. قیمت طلا در طی روزهای اخیر، روند افزایشی شدیدی را طی نموده است. روندی که مردم را بیش از پیش نگران کرده است. این نگرانی باعث شده تا خیلی از آنها پول نقد موجود در حسابشان را تبدیل به طلا کنند.

اما این افزایش تا کجا ادامه خواهد داشت؟ اگر قیمت طلا با چنین سرعتی در حال حرکت باشد؛ بعید به نظر می رسد دیگر حساب های بانکی مردم هم بتواند جوابگوی خرید طلا باشد.

افزایشی طلا1

بررسی نرخ طلا از سال 1380 تا کنون

بررسی های نرخ طلا از سال های گذشته نشان می دهد تا سال 1380، قیمت طلا در آرامش کامل به سر میبرد. اما از آن سال به بعد، این آرامش بر هم خورد. جالب است بدانید که تا همان سال، قیمت هر سکه بهار آزادی، 60820 تومان بود! پیش از آن یعنی در سال 1379 این قیمت معادل 60512 تومان بود. با مقایسه این دو سال به این نتیجه گیری می رسیم که افزایش قیمت طلا، بسیار ناچیز بود.

افزایشی طلا2

اما برگردیم به سال 1380 به بعد. در سال 1381، قیمت هر سکه طلای بهار آزادی، به 69960 تومان رسید. 9 هزار تومان افزایش در طی یکسال، نشان دهنده تغییر روند قیمت طلاست. در بازه زمانی ده سال یعنی از سال 80 تا 90، قیمت طلا چیزی در حدود ده برابر افزایش را تجربه کرد. از سال 1390 تا 1400 هم این قیمت از 630000 هزار تومان به 1 میلیون و اندی رسید. اما جالب اینجاست که در طی یک سال یعنی از 1400 تا 1401، قیمت طلا افزایشی را تجربه کرد که تا به حال به خود ندیده بود. همانطور که در جریان هستید؛ اکنون قیمت طلا امروز به بالای 3 میلیون تومان رسیده و قیمت سکه طلا نیز حس ترس و تعجب همه را برانگیخته است!

افزایشی طلا

آیا کاهش قیمت طلا واقعیت دارد؟

شاید افزایش بی سابقه قیمت طلا، خیلی ها  را نگران کرده باشد و این سوال را در ذهن آنها ایجاد کرده باشد که چرا چرا طلا یک دفعه گران شد؟ حقیقتی که باید به آن اذعان کرد و این حقیقت می تواند آّبی بر آتش نگرانی ها باشد؛ این است که افزایش قیمت طلا ممکن است کاذب باشد. وقتی قیمت ها به ویژه قیمت طلا در اوج خود قرار دارد، کاهش، امری دور از انتظار نیست. یک پیشنهاد معقول این است که فعلا مردم در بازار تب دار طلا ورود نکنند تا قیمت ها به ثبات نسبی برسند.

افزایشی طلا3

تجربه حاکی از نوسانات و افزایشات شدید مربوط به بازارهای مالی نشان می دهد با اوج گرفتن قیمت ها، یک روند کاهشی اتفاق می افتد. ورود به بازار طلا در همین زمان می تواند آسیب ها و زیان های مالی را در پی داشته باشد. همیشه نرخ طلا در نوسان بوده و خیلی از این نوسانات ضرر کرده اند و یا حتی بسیاری از افراد، از سود حاصل از این نوسانات بهره مند شده اند. باید منتظر ماند و دید پس از 1 ماه، نرخ طلا به چه مرزی می رسد و پس از آن تصمیم به خرید طلا برای سرمایه گذاری گرفت. در حال حاضر خرید طلا توصیه نمی شود؛ چرا که ممکن است تب بازار طلا، شما را هم بسوزاند! منتظر بمانید تا این درجه تب کاهش یابد و سپس تصمیمات بهتری اتخاذ فرمایید.

admin
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه